Vaikka itsellä on aiemmin ollut aika negatiivinen kanta noihin keskustan täytelähettimiin niin vähän olen muuttanut mielipidettä koska keskustan alueella ihan monessakin kaupungissa monet olosuhteet haittaavat kuuluvuutta, jossakin tehtaat, jopa kerrostalot saattaa tehdä jossakin aukon missä kuitenkin kanavan pitäisi muuten kuulua. Joten tuollaisia lähettimiä saa tulla lisääkin kunhan eivät turhaan häiritse olemassa olevia taajuuksia.
Pori 100,1 Taajuusvalinnasta huomaa todellakin että kyse on täytelähettimestä Porin keskustassa koska kuuluvuus muuallapäin tulee olemaan varmasti mitätöntä. Turussa kun Iskelmä on se 100,1 myös. Mutta taajuuden käyttötarkoitus onkin peitota aukot, ja muuallapäin Satakuntaa Ylen Satakunnan Radio kuuluu hyvin, esim 94,8 kuuluu kauas. Joten siinä mielessä osuva taajuus, ei pahemmin tuki sen enempää hyviä käyttökelpoisia taajuuksia esimerkiksi Turun suuntaan mentäessä.
Spekuloidaanpa samantien hieman lisää Ylen maakuntaradioiden taajuuksiin liittyen.
Viime aikoina YLE on todellakin pitänyt huolen siitä että maakuntaradiot kuuluvat koko maakunnan alueella vaikka viereinen maakuntaradio auttaisi kuuluvuudessa. Toisaalta paikalliset asiat ovat tärkeitä, ja sen takia tuo Radio Hämeen Lammin taajuus ei välttämättä ole täysin turha. Kuuluuhan siellä Lahden Radio, mutta siellä ei Kanta-Hämeen asioita paljoakaan käsitellä.
Itse olen nyt kuukauden asunut Mäntässä niin täällä kaikkein vahvin maakuntaradio on Radio Keski-Suomi. Autoradiokin nappaa Keski-Suomen ennemmin kuin Tampereen Radion jonka kuuluvuus paikoitellen on hyvinkin huonoa. Niin ja mitäs maakuntaa Mänttä-Vilppula olikaan? Keski-Suomeako?
Ei, vaan Pirkanmaata. Ja Pirkanmaan asioita kuulee juuri Ylen Tampereen Radiosta. Joten en vastustaisi ajatusta Tampereen Radion alilähettimestä joka olisi joko Ruovedellä tai sitten Mänttä-Vilppulassa, esimerkiksi samassa mastossa Vilppulassa kuin Iskelmä. Ja taajuuden voi valita samalla tyylillä kuin Porissakin, eli semmoinen joka ei Tampereella päin kuuluisi mutta jonka ei tarvitse siellä kuuluakaan, tämä vain esimerkki niin silloin ei tukita turhaan hyviä vielä vapaana olevia taajuuksia Tampereenkaan suunnalta.
Joten näkisin että seuraavaksi YLE voisi hyvinkin suunnitella Tampereen Radion alilähetintä Pohjois-Pirkanmaalle.